اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی برتئوری رفتار برنامه ریزی شده (TPB) بر نحوه صحیح حمل دستی بار در کارکنان کارگا‌ههای فنی و شناوری
کد مقاله : 1023-ICNH
نویسندگان:
فاروق محمدیان *1، رسول ابهر2، زهرا السادات اسدی3، محسن مرادی نیا4
1گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار، مرکز تحقیقات بهداشت محیط، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران.
2کارشناس ارشد آموزش بهداشت، مرکز تحقیقات طب دریا، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران
3دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تهران، ایران.
4استادیار طب کار، گروه آموزشی بالینی در طب هوافضا و زیرسطحی، دانشکده طب هوافضا و زیرسطحی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تهران، ایران
چکیده مقاله:
سابقه و هدف: تلاش برای تغییر رفتار انسان به منظور بهبود انجام کار بخش اساسی بسیاری از مداخلات است. که در این راستا مدلهای آموزشی مختلفی ارائه گردیده است. این مطالعه با هدف اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر مدل رفتار برنامه ریزی شده (TPB) بر نحوه صحیح حمل دستی بار در کارکنان انجام گرفت.
مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی از نوع مطالعات پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه‌ی پژوهش ، کارکنان مشغول بکار حمل ونقل دستی بار در کارگا‌ههای فنی و شناوری، صنایع و امور خدماتی در یک منطقه نظامی بودند. 140 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی ساده جهت شرکت در برنامه آموزشی نحوه صحیح حمل دستی بار شرکت داده شدند. و با تخصیص تصادفی به دو گروه برابر مداخله و شاهد(70نفر) تقسیم و وارد مطالعه شدند. گروه مداخله، آموزشهای مورد نظر را دریافت کرده و پس از 2 ماه از هر دوگروه ارزشیابی نهایی بعمل آمد. ابزار جمع‌آوری داده ها شامل پرسشنامه سازه‌های نظریه رفتار برنامه ریزی شده و ویژگی های دموگرافیک شرکت کنندگان بودند. نحوه آموزش در گروه مداخله شامل سخنرانی، فیلم آموزشی، انیمیشن، بنر، پمفلت، پرسش و پاسخ و نمایش عملی نحوه صحیح حمل بار به افراد بود. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS ورژن 21 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: میانگین سنی افراد شرکت کننده 25.44±7.77 سال و میانگین سابقه کار آنها 4.63±5.64 سال بود. مقایسه میانگین نمرات سازه‌های تئوری رفتار برنامه‌ریزی قبل و بعد از مداخله آموزشی در گروه آزمون حاکی از وجود اختلاف معنی‌داری بین نمرات و تاثیر مداخله آموزشی طراحی شده در بهبود سازه‌های مدل بود (001/0>P). بعد از مداخله آموزشی افزایش معنی‌داری در میانگین وضعیت نحوه صحیح حمل دستی بار مشاهده شد (001/0>P). بین سازه‌های مدل TPB با رفتار نحوه صحیح حمل دستی بار همبستگی متوسط و معنی‌داری وجود داشت که در قصد رفتار همبستگی قویتری مشاهد شد. نتایج آنالیز رگرسیون چند متغیره نشان داد که کنترل رفتاری درک شده پیش‌بینی کننده قصد انجام رفتار و نگرش و کنترل رفتاری درک شده نیز پیش‌بینی کننده رفتار نحوه صحیح حمل دستی بار می‌باشد.
نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در ارتقاء رفتار نحوه صحیح حمل دستی بار موثر بوده است. بنابراین توصیه می‌شود به منظور ارتقاء نحوه صحیح حمل دستی بار، مداخلات آموزشی منطبق با سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده ارائه شود.
کلیدواژه ها:
مدل رفتار برنامه‌ریزی شده، حمل صحیح بار، اختلالات اسکلتی- عضلانی
وضعیت : چکیده برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
ششمین همایش ملی و چهارمین همایش بین المللی طب پیشگیری، بهداشت، امداد و درمان بر روی شناورهای سطحی و زیرسطحی