بررسی مهمترین عوامل تاثیر گذار بر میزان رضایتمندی مراجعین به بیمارستانهای نداجا |
کد مقاله : 1046-ICNH |
نویسندگان: |
شهلا جوکار *1، آذر داسیان2 1کارشناس ارشد پرستاری، اداره بهداشت، امداد و درمان نداجا، تهران، ایران 2کارشناس پرستاری، اداره بهداشت امداد و درمان نداجا، تهران، ایران |
چکیده مقاله: |
سابقه و هدف : رضایتمندی بیمار مفهومی است که امروزه در مراقبتهای بهداشتی و درمانی اهمیت ویژه ای یافته و یکی از اهداف مهم و اولویت دار سیستم های بهداشتی و درمانی بوده و یکی از نتایج مهم ، توجه به کیفیت ، رضایت گیرندگان این خدمت از نحوه ی ارایه ی آنها می باشد. یکی از عوامل مهم در رضایتمندی بیماران ، آگاهی از علل نارضایتی و تلاش در برطرف کردن آن ، نقش مهم و به سزایی دارد.از این رو این پژوهش با هدف بررسی میزان رضایتمندی بیماران انجام شد. روش جستجو : این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی و مقطعی بود.جامعه مورد پژوهش بیماران بستری در بیمارستانهای نداجا بود. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه سنجش رضایت مندی مراجعین ( بیماران ) ستاد کل نیروهای مسلح ج.ا.ا که روایی و پایایی آن توسط صاحبنظران در برخی از گروه هدف بررسی و مورد تایید قرار گرفته است پرسشنامه بصورت حضوری تصادفی از بیماران بستری در بخش های درمان بیمارستان ها در محدوده زمانی 6 ماهه ( فروردین تا شهریور 1401) نتایج توسط نرم افزار در spss 22 ارزیابی ایمنی گردیده است. یافته ها : نتایج نشان می دهد که میانگین رضایتمندی بیماران در بیمارستانهای تابعه نداجا 78.92 درصد می باشد. نمرات کسب شده بر اساس بیشترین نمره به ترتیب : پذیرش بیمارستان 83.62 درصد ، کادر پزشکی 83.51 درصد ، انتظامات 83.40 درصد ، ترخیص 82.53 درصد ، کادر پرستاری 82.48 درصد ، پذیرش بخش 82.14 درصد ، سایر تسهیلات/ حمایت ها/ ارتباطات 79.81درصد ، رضایتمندی کلی 78.77 درصد ، اورزانس 74.8 درصد ، پاراکلنیک 72.95 درصد و هتلینگ 64.25 درصد. بود.بیشترین میزان رضایتمندی مربوط به نمره پذیرش بیمارستان ، کادر پزشکی و انتظامات بیمارستان و کمترین رضایتمندی مربوط به نمره هتلینگ می باشد. نتیجه گیری : یافته های حاصل ازپژوهش بیانگر این بود که میزان رضایتمندی بیماران در حد خوبی بوده لیکن ، هنوز جای فعالیت برای افزایش این رضایتمندی وجود دارد. |
کلیدواژه ها: |
رضایتمندی بیمار، بیمار ، بیمارستانهای نداجا |
وضعیت : چکیده برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |