چالش های اجرایی اعتباربخشی بیمارستانی با رویکردی به بیمارستان های نیروی دریایی راهبردی
کد مقاله : 1182-ICNH
نویسندگان:
سعید شهرکی *1، ندا تشکری2، حسین محمدابراهیمی3، حامد قیاسی4
1گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران، تهران، ایران
2مدیریت منابع انسانی، معاونت سلامت، اداره بهداشت و درمان نداجا، تهران، ایران
3گروه سلامت در بلایا و فوریت ها، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تهران، ایران
4گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران
چکیده مقاله:
مقدمه: اعتباربخشی یکی از راههای بهبود کیفیت خدمات بیمارستان بوده و به معنای "فرایند ارزشیابی نظام‌مند و تعیین اعتبار بیمارستان توسط یک سازمان مستقل خارجی با استفاده از استانداردهای مطلوب ساختاری، فرایندی و پیامدی" است. مطالعه حاضر با هدف مروری انتقادی چالش های اجرایی اعتباربخشی بیمارستانی با رویکردی به بیمارستان های نیروی دریایی انجام شد.
روش مطالعه: این پژوهش کیفی با استفاده از مصاحبه­ های نیمه ساختار یافته در نیمه اول سال ۱۴۰۱انجام شده است. تعداد 5 نفر از سیاستگذاران، مدیران بیمارستان‌های نیروی دریایی با رویکرد ارزشیابی چندگانه و به روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. از روش تحلیل موضوعی برای تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که موضوعاتی چون "انگیزه پایین متخصصین بهداشت و درمان"، "مشکلات فضای فیزیکی"، "تامین مالی"، "مشکلات ساختار سازمانی"، "دخالت افراد و نهادهای موازی در مدیریت بهداشت و درمان"، "همزمانی پوشش مراکز درمانی در حوزه طب رزمی و ماموریت های سازمانی و ارائه خدمات بیمارستانی" و "موانع حفاظتی دسترسی در لحظه به اینترنت و سامانه های بر خط وزارت بهداشت" از جمله چالشهای اجرایی اعتباربخشی بیمارستان های نیروی دریایی راهبردی بودند.
نتیجه گیری: با افزایش آگاهی و انگیزه کارکنان، تخصیص بودجه و برنامهریزی میتوان اثرات بلندمدت اعتباربخشی را افزایش داد و سبب ارتقا سلامت گیرندگان خدمت شد.
کلیدواژه ها:
اعتباربخشی، بیمارستان، مدیریت بهداشت و درمان، کیفی
وضعیت : چکیده برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
ششمین همایش ملی و چهارمین همایش بین المللی طب پیشگیری، بهداشت، امداد و درمان بر روی شناورهای سطحی و زیرسطحی