تبیین عوامل خستگی در مأموریتهای برون مرزی دریانوردان |
کد مقاله : 1195-ICNH |
نویسندگان: |
مهدی باغبان *، ملیحه سلیمی1، محمد حسن افکار2 1دانشجو دکتری پرستاری، اداره بهداشت، امداد و درمان نداجا، بیمارستان گلستان، تهزان، ایران 2جانشین اداره بهداشت و امدادو درمان نداجا، تهران، ایران |
چکیده مقاله: |
برابر تجزیه و تحلیل سوانح به وقوع پیوسته در سفرهای دریایی، نشان میدهد بیشتر سوانح به عوامل انسانی مربوط میشود. این آمار به قدری بالاست که گارد ساحلی آمریکا آن را تا 80 درصد بیان نموده است. از طرفی عامل انسانی صرفاً محدود به بیمبالاتی یا سهلانگاری افراد درگیر در صحنه نبوده، بلکه ریشه در علل و عوامل بسیاری دارد. نتیجه تحقیقات نشان میدهد خستگی، فرسودگی، استرس، فشار عصبی، سلامت افراد، مهارتهای فنی و آگاهی وضعیتی ذهنی دریانوردان از عوامل خطاهای انسانی در دریانوردی میباشد. شایان ذکر است که خستگی به عنوان شایعترین عامل در خطاهای انسانی معرفی شده است که مهمترین پیامد ناشی از خستگی در کاکنان کاهش سطح عمکلرد آنان در طول دریانوردی است. به نحوی که خستگی یک دریانورد و اشتباه در محساباتش، میتواند باعث کاهش ایمنی دریانوردی گردیده و سانحهای را رقم بزند که علاوه بر جان دریانودران، خسارات مادی و معنوی زیادی را برای جامعه و حتی محیط زیست دریا به بار آورد. محققین در این مقاله سعی نمودند بر اساس چارچوب نظری معرفیشده، به شناسایی و تبیین عوامل خستگی دریانوردان در مأموریتهای طولانی مدت برون مرزی بر اساس چهار عامل کشتی، محیطی، مدیریتی و سازمانی بپردازند. روش تحقیق توصیفی - تحلیلی و روش جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای بوده است و در نهایت یک نمودار از عوامل خستگی دریانوردان ارائه گردیده و بر اساس آن پیشنهاداتی برای راهکارهای مقابله با کاهش خستگی در دریانوردان ارائه گردیده است. |
کلیدواژه ها: |
خستگی، ایمنی، دریانوردی، خطای انسانی |
وضعیت : چکیده برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |